LOKALIZACJA
Sienkiewicza 6a, p.107, I piętro
41-300 Dąbrowa Górnicza
TELEFON  505-582-720

Dyżur telefoniczny eksperta ZUS w sprawie tarczy antykryzysowej

Oddział ZUS w Chorzowie uruchamia kolejny dyżur telefoniczny dla śląskich przedsiębiorców. 30 kwietnia
(w czwartek) w godz. od 12.00 do 14.00 eksperci ZUS odpowiedzą na pytania dotyczących wsparcia jakie można uzyskać w ramach przepisów tarczy antykryzysowej.

- Poprzednie porady cieszyły się ogromnym zainteresowaniem. Specjaliści praktycznie nie odkładali słuchawki ani na moment, bo telefon dzwonił non stop. Zdajemy sobie sprawę, że pytań i wątpliwości jest wiele, dlatego uruchamiamy kolejny dyżur telefoniczny, by odpowiedzieć na pytania śląskich przedsiębiorców - mówi Beata Kopczyńska, regionalny rzecznik prasowy ZUS w województwie śląskim.

Po raz kolejny główne temat dyżuru to wsparcie dla przedsiębiorców w ramach przepisów tarczy antykryzysowej. Zwolnienie z obowiązku opłacenia należności z tytułu składek za marzec, kwiecień, maj 2020 r., świadczenie postojowe dla osób wykonujących umowy cywilnoprawne i osób prowadzących działalność gospodarczą, ulgi w opłacaniu składek bez opłaty prolongacyjnej - odroczenie terminu płatności lub rozłożenie na raty należności z tytułu składek - to te przepisy wzbudzają najwięcej pytań. Dlatego 30 kwietnia, w godz. od 12.00 do 14.00 zapraszamy do kontaktu z ekspertami ZUS pod numerem telefonu: 32 34 90 626. Pracownicy chorzowskiego ZUS w prosty sposób wyjaśnią nowe przepisy, podpowiedzą z jakiej ulgi można skorzystać i jakie są terminy na złożenie wniosków.

Trzy nowe infolinie ZUS

6,5 tys. rozmów dziennie w sprawie świadczeń chorobowych związanych z koronawirusem przeprowadzają konsultanci infolinii Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Teraz do dyspozycji klientów, chcących uzyskać informacje z zakresu ubezpieczeń społecznych będą dodatkowe trzy nowe numery telefonów obsługiwanych przez ekspertów.

- Klienci mogą dzwonić na dodatkowe numery telefonów, pod którymi pracownicy ZUS odpowiadają na pytania w najważniejszych aktualnie sprawach. Pod trzema dodatkowymi numerami telefonu pracownicy ZUS dyżurują w dni robocze (od poniedziałku do piątku) w godzinach 7:00–15:00 - mówi Beata Kopczyńska, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa śląskiego.

Dzwoniąc pod numer 22 290 87 01 każdy może uzyskać informacje na temat obsługi w sprawie świadczeń z powodu poddania się kwarantannie lub izolacji, a także nt. obsługi w sprawie zasiłków opiekuńczych na czas opieki nad dzieckiem w związku z zamknięciem żłobka, klubu dziecięcego, przedszkola lub szkoły.

Czytaj więcej: Trzy nowe infolinie ZUS

Bujak z PKO BP: inflacja od kwietnia powinna spadać

Inflacja na początku roku przekracza 4 proc., ale od kwietnia powinna spadać, co sprawi, że od drugiego kwartału tego roku realne dochody gospodarstw domowych zaczną rosnąć szybciej - ocenił Piotr Bujak, główny ekonomista PKO BP.

Według najnowszych danych Głównego Urzędu Statystycznego ceny towarów i usług konsumpcyjnych w styczniu 2020 r. wzrosły rdr o 4,4 proc., a w porównaniu z poprzednim miesiącem ceny wzrosły o 0,9 proc.

Jak wskazał główny ekonomista PKO BP, obecny wzrost inflacji to po części efekt boomu gospodarczego ostatnich lat i bardzo mocnego wzrostu płac. "Zawsze się to w gospodarce przekłada na szybszy wzrost cen, przede wszystkich usług" - zaznaczył Bujak.

Dodał, że jeszcze ważniejszą rolę odgrywają szoki na światowym rynku żywności wywołane np. przez ASF, co powoduje wzrost cen wieprzowiny m.in. w Chinach. Jak podkreślił, inflację podbiła też zeszłoroczna susza w Europie, m.in. w Hiszpanii, w Polsce. W rezultacie zdrożały warzywa i owoce.

 

Czytaj więcej: Bujak z PKO BP: inflacja od kwietnia powinna spadać

Jednolity Plik Kontrolny stał się na tyle skutecznym narzędziem skarbówki, że ustawodawca zastąpił nim deklaracje VAT. W 2020 roku nowy JPK_VAT zastąpi tradycyjne formularze.

Jednolity Plik kontrolny towarzyszy przedsiębiorcom niemal od trzech lat. W dużym uproszczeniu, jest to zbiór danych, które firmy muszą przekazywać skarbówce w odpowiedniej strukturze. Chodzi o dane związane z fakturami, księgami podatkowymi czy w końcu z wysokością odprowadzanego podatku VAT. To właśnie tej najpopularniejszej struktury – JPK_VAT- dotyczyć będą zmiany w 2020 roku.

JPK_VAT to struktura, w ramach której raportuje się dane odzwierciedlające transakcje VAT. Jest to z pewnością najbardziej popularny wśród firm plik – podatnicy VAT przesyłają go obowiązkowo, każdego miesiąca. Po prawie trzech latach obowiązywania JPK_VAT, ustawodawca doszedł do wniosku, by odciążyć przedsiębiorców i choć trochę uprościć obowiązki księgowe. Dane z deklaracji VAT-7 i VAT-7K znajdą się w nowym pliku JPK, dzięki czemu wysyłanie tradycyjnych deklaracji VAT przejdzie do historii.

Nowy JPK_VAT z deklaracją. Czy rzeczywiście oznacza mniej pracy?

Jednolity Plik kontrolny towarzyszy przedsiębiorcom niemal od trzech lat. W dużym uproszczeniu, jest to zbiór danych, które firmy muszą przekazywać skarbówce w odpowiedniej strukturze. Chodzi o dane związane z fakturami, księgami podatkowymi czy w końcu z wysokością odprowadzanego podatku VAT. To właśnie tej najpopularniejszej struktury – JPK_VAT- dotyczyć będą zmiany w 2020 roku.

Czytaj więcej: Jednolity Plik Kontrolny stał się na tyle skutecznym narzędziem skarbówki, że ustawodawca zastąpił...